본문 바로가기

A.R.T

Apollo belvedere

 

 

 

 

The Apollo is now thought to be a Roman copy of Hadrianic date (ca. 120–140) 

of a lost bronze original made between 350 and 325 BC by the Greek sculptor Leochares

 

 

 

 

바티칸에는 조각이 그야말로 널려있기 때문에

2층 회랑, 별다른 과장없이 서있는 이 조각상에 주의하게 되기는 힘들다.

 

무더운 여름,

스쳐 지나가던 나는 뭔가가 잡아 당기는 것 같은 느낌으로 돌아보았다

 

 

이 남자가 서 있었다. 

내 키높이에서 볼 수 있었던 것은 발 뿐이었는데 - 가죽 스트링 샌들을 신은 완벽한 발 

'완벽한' 발, 완벽한 샌들, 나는 놀라서 위를 올려다 보았다. 

 

 

 

 

 

 

멈추어서 보고, 한 걸음 옆으로 서서 보고, 다시 보고, 또 보았다

 

 

이 조각의 아름다움이 한동안 나를 사로잡았다

 

 

 

 

몇 년이 지난 후 괴테의 아폴로 벨베데레에 대한 경탄을 알게 되었고, 혹시 내가 만난 그 아폴로?

 

검색 했다

 

 

홀린 것은 나뿐만이 아니었다

young Goethe: my entire being is shaken

Winckelmann :  그리스 미학의 이상을 완벽하게 보여준 최고의 사례로 꼽는 아폴로 "고귀한 단순함과 조용한 웅장함"

SchopenhauerThe head of the god of the Muses, with eyes far afield, stands so freely on the shoulders that it seems to be wholly delivered from the body, and no longer subjects to its cares

ByronAnd if it be Prometheus stole from Heaven / The fire which we endure, it was repaid / By him to whom the energy was given / Which this poetic marble hath array'd / With an eternal glory—which, if made / By human hands, is not of human thought; / And Time himself hath hallowed it, nor laid / One ringlet in the dust—nor hath it caught / A tinge of years, but breathes the flame with which 'twas wrought

 

 

 

무덥던 바티칸의 여름, 한 통로에, 그저 늘 그 자리에 있는 바위처럼 나무처럼

한가로이 아폴로가 서 있다

 

 

 

 

 

 

이미지 출처>구글

'A.R.T' 카테고리의 다른 글

07  (0) 2019.10.22
전쟁은 여자의 얼굴을 하지 않았다  (0) 2019.07.29
정용준 I 사라지는 것들  (1) 2019.05.12
Bonnard 에게 이르르기  (0) 2019.05.01